Gekke Noren! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Susanne Ottenheym - WaarBenJij.nu Gekke Noren! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Susanne Ottenheym - WaarBenJij.nu

Gekke Noren!

Blijf op de hoogte en volg Susanne

18 Augustus 2013 | Noorwegen, Trondheim

Ciao mensen!

Voor mijn gevoel zit ik hier al heel wat weken, maar in het echt is er nog maar eentje voorbij. Een drukke week, dat wel.

Vorig weekend heb ik vooral de stad ontdekt. De stad is ongeveer een half uur lopen (in Leiden maar 1 minuut), dus dat was even wennen. Veel mensen fietsen hier, maar die fiets heb ik nog niet kunnen vinden. Ze zeggen dat Trondheim één van de beste Noorse steden is om te fietsen. Aan de ene kant is het waar, ze hebben bijna overal fietspaden. Aan de andere kant, deze fietspaden worden niet gebruikt want die gekke Noren fietsen op de stoep.

Maandag begon de Oriëntatie week. Dicht bij het hoofdgebouw van de Universiteit in de buurt staat een groot rond rood gebouw, genaamd Studentersamfundet. Deze 'Student Society' wordt door vrijwillige studenten gerund voor studenten. In feite zorgt dit gebouw voor het gehele studentenleven, met feesten, concerten, chill plekjes en dergelijke. En in dit gebouw begon mijn week. Veel welkomstpraatjes en muziek uitvoeringen later was de week officieel begonnen.

Dinsdag was de opening van het academische jaar, niet alleen voor buitenlandse studenten, maar voor de gehele Uni. Dit is hier één grote happening: groot podium, muziek (vooral veel koren), goocheltrucs en meer welkomspraatjes. Helaas was het weer het er niet helemaal mee eens want het kwam met bakken uit de hemel vallen. Hierna ging iedereen naar zijn eigen campus voor de overige benodigde welkomstpraatjes. Mijn campus is Dragvoll, dat is dus niet dat mooie Harry Potter gebouw van mijn vorige foto serie, maar een campus meer buiten de stad voor oa. Social Sciences. Omdat iedereen hier een technicus is, is het een kleinere (maar ook erg mooie) campus. Dinsdagavond had ik trouwens nogsteeds mijn echte kamer niet, en waren beide kamergenootjes van de kamer waarin ik sliep er opeens. Gelukkig bood een aardig Oostenrijks meisje van dezelfde gang haar kamer aan, en heb ik hier twee nachten kunnen slapen. Dinsdagavond ben ik eveneens meegevraagd om naar de Fjord te gaan. Dit was supertof! De Fjord is 20 minuten lopen en werkelijk prachtig. Ja paps en mams, mijn wandelschoenen worden intensief benuttigd.

Woensdagochtend was niet heel bijzonder. Naast verschillende meetingen waren er in de middag ook de 'Trondheim games'. Hierbij moesten we door de stad lopen en opdrachten vervullen, zoals 'hug a norwegian and get a picture' en 'taste brown cheese'. De eerste is grappig, want Noorse mensen leven in een soort bubbel. Ze zijn erg op zichzelf, pas wanneer je ze iets vraagt kun je een gesprek met ze aangaan. Als je wacht tot iemand naar jou toekomt in Noorwegen, dan kun je lang wachten want dat doen ze niet. De 'brown cheese' is typisch iets wat ze hier verkopen. Het is gek dat het de naam kaas heeft, want het smaakt er niet echt naar. Hierna heb ik een Noorse simkaart gekocht. Ik gebruik nogsteeds mijn nederlandse nummer, maar mocht je me een keer willen smsen: +47 94432970.

Donderdag was dé dag waar ik het meest naar uitkeek: de hiking tocht. Met een groep van ongeveer 80 man zijn we de Noorse bergen ingegaan om de 'Troll trip' te lopen. Het woord Troll sloeg op een bospad wat we namen, waarbij de bomen gezichten hadden gekregen. Het weer was prachtig, en ook de tocht. Letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt van de week! Na de bergbeklimming zijn we richting het Lian Lake gelopen, waar we heerlijk van de zon genoten hebben. Die avond was eveneens goed, omdat ik eindelijk mijn koffers naar mijn echte kamer mocht verslepen en uit mocht pakken. Sophie (mijn kamergenoot) en ik boffen, want het is één van de grootste kamers die ik tot nu toe heb gezien. Het wachten was de moeite waard.

Vrijdag ben ik naar Sverresborg geweest, ookwel Trøndelag Folk Museum. Hier waren oude huizen te zien en kon worden bekeken hoe mensen vroeger leefden. In de avond zijn we met een groep richting Kristiansten Fortress gelopen, een wit verdedigingshuis. Vanaf hier konden we namelijk erg goed naar het festival luisteren wat beneden in de stad werd gehouden. Prachtige avond, met gratis muziek en gezelligheid.
Zaterdagochtend was er een boottocht, waarbij we ook wat geschiedenis kregen van de huizen om ons heen. Ik moet toegeven dat ik dit niet heel interessant vond, maar vooral mooi omdat we ook een stukje door de fjord zijn gevaren. In de middag ben ik dan ook zelf nog even naar de Fjord gelopen, want met mooi weer in Trondheim moet je niet binnen gaan zitten. Zeker nu de winter eraan komt. Zaterdagavond werd het bekende Viking spel Kubb gespeeld. Mijn oom heeft me verteld dat het origineel uit Zweden komt, de Noren hier vinden dat een discussiepunt. De twee landen zijn eigenlijk zoals Nederland en België zijn: constant grappen maken over de ander. Na vijf keer te hebben gewonnen was het tijd voor het eindfeest in Studentersamfundet. Dit was voornamelijk voor internationale studenten, maar er waren ook wat Noren aanwezig. En dit is een feit: Noren en drank = crazyness. De bekende Noorse bubbel verdwijnt opeens en het zijn de aardigste mensen op aarde!

Komende week beginnen de eerste klassen alweer, dus het is tijd om weer in het normale ritme te komen. Jullie Nederlanders kunnen lekker nog even genieten van jullie vakantie. Ik wil wel graag weer beginnen :).

Ha det bra!
xxxxxx Suus

Ps. Ohja, wist je dat je hier een halve komkommer kunt kopen? Echt waar, er ligt zelfs een komkommer mes in de winkels om de komkommer door te snijden. Gekke noren.

  • 26 Augustus 2013 - 10:58

    Martine Hietink:

    Lieve Suus,
    Wat leuk om zo mee te kunnen leven met jouw eerste stappen daar in Trondheim!
    liefs,
    Martine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Trondheim

Trondheim!

Vijf maanden aan de studie in het altijd mooie Noorwegen.

Recente Reisverslagen:

19 November 2013

Sneeuw!

17 Oktober 2013

Veel avonturen en grote beslissingen!

10 September 2013

Cabins & Diving

18 Augustus 2013

Gekke Noren!

10 Augustus 2013

Ik ben er!
Susanne

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 7633

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2013 - 30 Juni 2014

Trondheim!

Landen bezocht: