Cabins & Diving - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Susanne Ottenheym - WaarBenJij.nu Cabins & Diving - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Susanne Ottenheym - WaarBenJij.nu

Cabins & Diving

Blijf op de hoogte en volg Susanne

10 September 2013 | Noorwegen, Trondheim

Hei, hvordan går det?!
Want het is alweer een tijdje geleden! Mijn eerste blog schreef ik in mijn eerste kamer, zonder enig besef van wat ik ging meemaken, precies een maand geleden. Nu, een maand verder, zit ik in mijn derde (gelukkig) uiteindelijke kamer en heb ik al meer meegemaakt dan in een jaar in Leiden. De afgelopen weken zijn voorbij gevlogen, naar ieders verbazing.

Na de oriëntatie week was het tijd om weer te beginnen aan de universiteit! -not.- Iedereen had plotseling les, technische dingen en drukte. Suus kwam erachter dat ze nog twee weken vrij had. Wat doe je als je twee weken vrij hebt en iedereen op de uni zit? Naar Zweden met de gratis bus natuurlijk! Dit is een bus die in 1,5 uur naar een supermarkt in the middle of nowhere en Zweden rijdt, je een uur geeft om boodschappen te doen, en daarna weer terug rijdt. Waarom zou je dit in godsnaam willen? Prijzen. Iets wat ik en mijn portemonnee de afgelopen weken goed hebben gemerkt is de snelheid waarmee je geld verdwijnt na wat boodschappen doen. De Zweedse prijzen zijn wat goedkoper, dus het is het waard. En geloof me, mensen doen hier nog veel gekkere dingen om aan goedkoop voedsel te komen. Maar daar kom ik zo op terug.

Veel facebookuren, fotosessies en nutteloze wandelingen door trondheim (oh, en het beklimmen van een skischans) verder had ik na twee weken mijn eerste college. Noorse geschiedenis. Voor de mensen die Joop van den Berg gewend zijn: andere geschiedenisleraren zijn saai. Maar goed, het vak is verder wel interessant, het is leuk om wat achtergrond van Noorwegen mee te krijgen. Verder heb ik niet veel te melden over de Universiteit, ondanks alle vragen die ik van iedereen erover krijg. Het is en blijft een universiteit met colleges over interessante en minder interessante onderwerpen, niet veel anders dan Leiden. Ohja, mijn Noorse lessen zijn afgelopen week ook begonnen, dus jeg snakker litt norsk.

Na mijn eerste college, waar ik overigens met een 45 liter tas heen ben gelopen, was het tijd voor mijn eerste Cabin trip! Dit is werkelijk het meest fantastische gedeelte van de sportorganisatie van Trondheim. In de omgeving van Trondheim zijn door vrijwilligers 24 cabins gebouwd, elke cabin totaal omgeven door natuur. Je boekt een cabin met een groep mensen, huurt een kaart en kompas, stapt de bus in voor 1 à 2 uur en begint daarna de speurtocht naar een hut verborgen in de natuur. Zelfs met kaart en kompas kan het nog een hele uitdaging zijn. De eerste cabin waar ik heen ben geweest was twee en een half uur lopen, waarbij we twee keer een rivier moesten oversteken (wat we uiteindelijk een stuk of acht keer hebben gedaan). Jup, het was een zoektocht, maar het was geweldig. Eenmaal aangekomen bij de cabin, met oa. twee Tsjechen, één Zwitser, drie Italianen, een Fransman en twee Duitsers, hebben we een kampvuur gemaakt, gebarbecued, gitaar gespeeld en gave fotosessies gemaakt met zaklampen. De sfeer was dus goed!

Zo goed zelfs, dat we met een deel van de groep afgelopen weekend naar nog een cabin zijn geweest. Cabin number two. Omdat we met tien personen waren bij een cabin voor zes, heb ik buiten in een tent geslapen. Als je het leven in Noorwegen wilt hebben kun je het krijgen ook, prima! Ook deze cabin trip had weer een goede sfeer inclusief kampvuur en gitaar. Op de terugweg werd ik door de groep jongens waarmee ik reisde afgezet, want ik had nog een cabin appointment met een andere groep. Na 45 minuten lopen kwam ik aan bij één van de luxere cabins aan een meer mét sauna. Wat doe je dan? 'S avonds laat met z'n allen de sauna in, om vervolgens in het ijskoude meer te springen, om vervolgens weer de sauna in te gaan en dit riedeltje te herhalen. Zoals jullie zien is mijn leven hier heel naar.

Ondertussen heb is er dus een soort groep ontstaan van drie Italianen, twee Tsjechen en ik. Vandaag hebben we met z'n allen bosbessentaart gegeten bij één van de Tsjechen. Naast taart en hutten is er nog één gezamenlijke activiteit: Dumpster Diving. Met andere woorden: 's avonds de containers van supermarkten induiken om 'goedkoop', aka gratis, aan voedsel te komen wat over datum is. Nooit gedacht dat ik zoiets zou doen, maar zo zie je dus waartoe je in staat bent wanneer de prijzen hoog zijn. Ik hoef gelukkig nooit zelf de container in. Na goed schoonmaken is het eten prima. Eén keer zelfs bananencake en chocoladetaartjes gevonden, mamma mia! Het klinkt waarschijnlijk heel raar, maar geloof me, ontzettend veel mensen doen het hier.

Morgen heb ik een kans om de northern lights te zien, want jawel, die zijn soms al zichtbaar hier! Verder staat er deze week niet veel op de planning. Volgende week ga ik naar Lærdal toe voor een Erasmus event met 200 Erasmus studenten van Noorwegen. Hier ga ik onder andere op een gletsjer lopen, dus daar kijk ik ontzettend naar uit! Daarna staat er weer een cabin trip op de planning, want het weer is hier nog prima! (Beter dan Nederland heb ik vernomen, muhaha).

Tot die tijd zeg ik ha det bra!

Hilsen og xxxxx,
Suus


Ps. Nog één leuk dingetje voor de mensen die Harry Potter goed kennen. Wist je dat ze hier zwerkbal spelen? Als in een daadwerkelijke sport? Ze zitten dan op bezems, 'vliegen' rond en proberen een bal door ringen te gooien. Als je zelf geraakt wordt door de bal 'val je van je bezem en duurt het even voordat je er weer op zit'. Ja, gekke noren, again.




  • 10 September 2013 - 23:12

    Lisanne:

    Wat een heerlijk verhaal weer Suus :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Trondheim

Trondheim!

Vijf maanden aan de studie in het altijd mooie Noorwegen.

Recente Reisverslagen:

19 November 2013

Sneeuw!

17 Oktober 2013

Veel avonturen en grote beslissingen!

10 September 2013

Cabins & Diving

18 Augustus 2013

Gekke Noren!

10 Augustus 2013

Ik ben er!
Susanne

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 7633

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2013 - 30 Juni 2014

Trondheim!

Landen bezocht: